X
تبلیغات
رایتل

روابط عمومی الکترونیک

دراین وبلاگ سعی شده تا مطالب و موضوعات مربوط به روابط عمومی الکترونیک را با توجه به فناوری های روزافزون ارتباطات و اطلاعات دراختیار شما بزرگواران قراردهم .

یکشنبه 5 اردیبهشت 1395 ساعت 15:06

روابط عمومی الکترونیک

نشانه گذاری اجتماعی ( social bookmarking)

  بوک مارک یا نشانه گذاری اجتماعی ، روشی است که کاربران اینترنت برای ذخیره ، سازماندهی و جستجو و منابع داده ، به کار می برند .همچنین برای اشتراک گذاری صفحات با دیگران در اینترنت استفاده می شود. اگر صفحه شما ایجاد وتوسط افراد بسیاری لینک شود ، این به تنهایی می تواند روزانه هزاران بازدید کننده را برایتان جذب کند

نشانه گذاری اجتماعی به این معنی است که با مشارکت و با استفاده از نیروی کاربران اینترنت صفحات اینترنتی و محتوای آنها را {برچسب گذاری کرد} و { اضافه } نماییم .

***یکی ازخصوصیات بارز جامعه اینترنتی در جهان توسعه یافته این است که با سرعتی فزاینده تر رو به گسترش است.گرانبهاترین کالا در جامعه اطلاعاتی ، اطلاعات است و نشانه گذاری های این فضا ازاهمیت بالایی برخوردار است.

***چرخه پیام با نشانه گذاری ارتباط دارد چرا که با پایان یافتن دوره پیام،نشانه گذاری باعث حیات دوباره ی پیام می شود و این امر  توسط مخابان انجام می شود.

انواع بوک مارک ها:

1- عمومی

2- شخصی یا با افراد و گروه های خاص به اشتراک گذاشت و یا تنها در شبکه های معینی به اشتراک گذاشت.

معمولا بوک مارک ها را براساس تاریخ ، دسته بندی ، برچسب یا توسط موتورهای جستجو  می توان یافت .

فواید نشانه گذاری اجتماعی:

   همه در آن مشارکت دارند .هر کسی می‌تواند برچسب بگذارد و به یک صفحه دلخواه خود لینک دهد.

   از هوش انسانی استفاده می‌کند. هیچ سیستم هوشمند جستجو و طبقه‌بندی محتوایی در حال حاضرنمی‌تواند جای هوش انسانی را بگیرد.

   با این کار هر کاربر علایق اینترنتی خود را می‌تواند به صورت آنلاین در اختیار داشته باشد ،هیچ گاه گم نکند ودر همه سیستم ها از آنها استفاده کند و با فرمت شدن درایو سیستم عامل از بین   نمی رود.

بوک مارک چه کاربردی دارد؟

 یکی از امکاناتی که مرورگر های اینترنت امروزی در اختیار کاربران قرار می دهند، بوک مارک کردن وب سایت ها وصفحه های وبی است که کاربر می خواهد زیاد از آن ها استفاده کند. بوک مارک کردن در واقع به معنی جمع کردن لینک های انتخابی کاربر با عنوان انتخابی کاربر در مرورگر مورد استفاده کاربر، یا در بعضی مرورگر ها، در حساب کاربری متصل به مرورگر است.

      اهالی رسانه و نشانه گذاری اجتماعی:

    از طریق نشانه گذاری به افکار عمومی پی می برند.

     از موضوع های به روز و مورد اهمیت برای مخاطبان اطلاع پیدا می کنند.

      میزان اثر بخشی بر مخاطبان در فضای مجازی و رسانه های اجتماعی را سنجش می کنند.

نقش تاثیر گذار نشانه گذاری در فضای رسانه ای:

ضریب نفوذ اینترنت در جامعه

امکان استفاده آزاد برای همه

در دسترس بودن سایت ها

 

آدرس ها در نشانه گذاری اجتماعی بر اساس معیارهای گوناگون دسته بندی می شود:

1)موضوع      2)پسندمخاطبان   3)زمان ایجاد  4)نظرات مخاطبان و مباحث مورد نظر 

معیار های امتیازدهی به نشانه ها:

جذابیت، تازگی، تکراری نبودن موضوع، خلاقیت

نمونه های خارجی:

Del.icio.us, Furl, Digg, Google Bookmarks, YAHOO MyWeb

نمونه های ایرانی:

وب‌سایت‌های بالاترین بیشترین ، مهندس،...

در ایران خیلی از سایت ها نشانه گذاری ندارند ولی یک سری سایت ها مشخص می شوند که دارای شرایط خاصی هستند.با ایجاد نشانه برای مطالب میزان اثرگذاری آنها بر مخاطبان در فضای سایت های نشانه گذاری اجتماعی سنجیده می شوند، افرادی که به عنوان عضو شبکه کار می کنند برای ارائه لینک های جدید تلاش بسیار می کنند .لینک های تازه به عنوان تلکس خبری مطرح هستند.

 منبع:http://jaws-project.ir/pages/articles/jaws-social-bookmarking.html

نظرات (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.